De a capella koorcyclus Totentanz van Hugo Distler staat centraal in de
komende concerten van Trajecti Voces. Dit stuk is geïnspireerd op teksten
en bijbehorende afbeeldingen uit de late Middeleeuwen in de Mariakerk van
Lübeck. Het geheel ging in 1942 verloren bij een bombardement op de kerk.
De teksten van Angelus Silesius stellen dat het leven een kort intermezzo is
voordat de Dood je uitnodigt om met hem te dansen en het eeuwige begint. In dit leven moet je je voorbereiden op het hiernamaals. De lange reeks
afbeeldingen tonen hoe de Dood met iedereen danst om hen vervolgens mee te nemen; keizer, edelman, handwerker, soldaat, pasgeborene; niemand ontkomt aan de dans met de Dood. De Dood vertelt zijn danspartners niet waar ze heen gaan, behalve wanneer het heel duidelijk de hemel is, zoals in het geval van de Kluizenaar, de Boer en het Kind.
Blokfluitist Emile ter Schegget speelt Distlers fluit-intermezzi uit de
Totentanz en een Ricercare van eigen hand. Verteller Gottfrid van Eck
vertolkt de teksten van Silesius in het Nederlands in een nieuwe vertaling
van Eric Eijgenraam.
Het programma wordt aangevuld met passende muziek over afscheid: motetten van Schütz en Brahms en het Da Pacem van Pärt, omlijst met blokfluit-variaties van de zeventiende-eeuwse Utrechtse componist Jacob van Eijck.
Trajecti Voces is een gedreven, semiprofessioneel vocaal ensemble dat vooral oude muziek uitvoert. Het ensemble staat onder leiding van Dirkjan Horringa en streeft ernaar om steeds weer verrassende en aantrekkelijke projecten uit te voeren. Zo voerde Trajecti Voces recentelijk samen met toneelgroep Hangplek voor Ouderen de madrigaalkomedie Festino van Banchieri scenisch uit.
Trajecti Voces geeft concerten in het hele land, maar reist ook regelmatig
naar het buitenland (Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Engeland, Polen en
Tsjechië).