Scaramuccia speelt vergeten barokmuziek

zaterdag, 12 oktober, 2024 - 15:00 tot 16:00
Kosten: 
Gift na afloop
Adres: 
Bergkerk, Deventer

Het Spaanse barokensemble Scaramuccia met viool, Klavecimbel en cello resp. Javier Lupiáñez, Patrícia Vintém en Inés Salinas.

Programma:
Het programma heet: "Het verhaal van het leven van een musicus; De Schrank-II collectie van Pisendel" en bestaat uit vergeten barokwerken. Pisendel was een begaafde componist, één van de virtuozen van de achttiende eeuw. Ook een fanatiek verzamelaar en pijnlijk kopieerder die in zijn archief voor het orkest van Dresden meer dan tweeduizend partituren heeft samengesteld waardoor zijn collectie, bekend als de Schrank II-collectie, één van de belangrijkste muzikale archieven van de eerste helft van de achttiende eeuw is.

Uitvoering:

Anoniem
Sonata voor viool en basso continuo in D-klein
Adagio – Andante – Allegro – Largo – Allegro

Antonio Lucio Vivaldi
Trio Sonata voor viool, cello en basso continuo in G-Groot RV 820
[Allegro] - Adagio - [Violino] Solo - Violoncello solo - Allegro

Johann Georg Pisendel
Sonata voor viool en basso continuo in E-klein PW 2:e1
Largo – Allegro – Arioso – Gigue

Francesco Maria Veracini
Sonata Terza
Sonate a Violino, o Flauto solo, e Basso dedicate all’Altezza Reale del Serenissimo Principe Elettorale di Sassonia

Largo – Allegro – Largo – Allegro

Anoniem
Chaconne voor viool en basso continuo in A-groot

Scaramuccia werd in 2013 opgericht op initiatief van de violist en musicoloog Javier Lupiáñez met de bedoeling het herontdekken van het minder bekende barokrepertoire. Gedurende hun hele carrière werd het ensemble geprezen door critici en publiek vanwege de levendigheid en expressiviteit van hun uitvoeringen, hun nabijheid tot het publiek en de originaliteit van hun optredens hun programma's. Dankzij het diepgaande onderzoekswerk achter elk programma krijgt Scaramuccia vaak de kans en het plezier van het uitvoeren van ongepubliceerde en vergeten muzikale schatten die verborgen zijn tussen de meest standaard barokrepertoire.
Scaramuccia's concertprogramma’s zijn qua repertoirekeuze goed vormgegeven; zij besteden veel zorg aan de historische en retorische aspecten van de muziek die zij uitvoeren. Presentatie van de stukken en interactie met het publiek zijn cruciaal. Scaramuccia wil dat de luisteraar actief luistert, zodat hij onderdeel wordt van de Muziekdaad zelf. Zij zien de voorstelling als een reis door emoties, die alles omvat, van de eerste tot de laatste noot.