Etienne Nillesen + Hocus (João Almeida)

vrijdag, 19 april, 2024 - 20:00
Kosten: 
€12
Adres: 
De Perifeer, Mr. H.F. de Boerlaan 151, Deventer, 7411AH
E-mail organisatie: 

ETIENNE NILLESEN
Etienne Nillesen’s verkenning van de snaredrum benadrukt de diverse tonale en temporale complexiteiten van het instrument, waarbij de nadruk wordt gelegd op geleidelijke variaties in textuur, boventooncomplexiteit en psycho-akoestische verschijnselen. Door een combinatie van traditionele en minder traditionele technieken onthult hij een reeks onontdekte en onverwachte sonische dimensies binnen het schijnbaar beperkte domein van de snaredrum. Zijn muziek bereikt, ondanks de minimalistische benadering, een opmerkelijke complexiteit van geluid. Elke zorgvuldig vervaardigde noot en nuance vereist onverdeelde aandacht en concentratie van zowel de uitvoerder als de luisteraar, waardoor een diepe verbinding tussen de twee wordt bevorderd. Het luisteren wordt een integraal onderdeel van de ervaring.

Naast zijn veelgeprezen soloconcerten werkte hij samen met een lange lijst artiesten en componisten, waaronder Nate Wooley, Axel Dörner, Christian Wallumrød, Sarah Davachi, Marta Warelis, Anne La Berge, Wolter Wierbos, Kaja Draksler en vele anderen. Etienne Nillesen woont in Keulen en doceert momenteel improvisatie en drums aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem.

--

HOCUS
Experimenteel muzikant João Almeida is vooral bekend van zijn vrije improvisaties op trompet. Maar in zijn nieuwe project Hocus hebben elektronische ruis en feedback de overhand gekregen. Als Hocus heeft hij in korte tijd 5 zeer goed ontvangen platen uitgebracht. Zijn live-optredens worden omschreven als ‘f****** heavy’ en ‘deeply disturbing’. João Almeida gebruikt zijn pocket trompet om zwaar vervormde, harde noise-loops te creëren die een gevoel van paranoia opwekken, wat naar zijn mening zijn dagelijkse leven correct weergeeft ten tijde van een huizencrisis in de geldhongerige stad Lissabon. Dit sonische palet leidt tot een nadruk op geluidstexturen: sputteren, raspen, knarsen, bruisen, fladderen, zoemen – alles opbouwend naar een geestverruimende climax.

“The listener’s experience of the music is openended – even palette cleansing. To be blunt, this is for those who like their noise uncut and harsh as fuck”. – The Wire