Kirstin Gramlich, orgel

zaterdag, 23 februari, 2019 - 15:00 tot zondag, 24 februari, 2019 - 15:55
Kosten: 
vrijwillige bijdrage
Adres: 
Broederenkerk, Broederenstraat 18, Deventer
Kirstin Gramlich

Kirstin Gramlich studeerde Kirchenmusik aan de Hochschule für Musik Keulen. In 2001 kwam zij naar Nederland voor een Masteropleiding Orgel aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Haar hoofdvakdocent was Jos van der Kooy. Deze studie ronde zij in 2004 met lof van de jury af. Sindsdien heeft zij een internationale concertpraktijk opgebouwd. Kirstin Gramlich werd in september 2013 benoemd als cantor-organist van de Grote of Lebuïnuskerk in Deventer. De muziek van Jan Pieterzoon Sweelinck, Joh. Seb. Bach, Max Reger en hedendaagse muziek nemen op dit moment een prominente plek in haar werkzaamheden en interesse in.
Voor haar bijzondere bijdrage aan de ontwikkeling van de hedendaagse orgelmuziek werd ze genomineerd voor de Sweelinck/Muellerprijs 2009. Met haar improvisatieensemble ComputerAidedBreathing maakte ze de muziek voor de documentaire “Reformation” van Jeanette Groenendaal, te zien in de IdfA 2012.
Sinds haar aantreden als cantor-organist aan de Lebuinuskerk zet Kirstin Gramlich zich ervoor in om het orgel en de orgelmuziek ook bij een jong publiek bekend te maken. Samen met acteur Frank Groothof speelt ze de familievoorstelling “De Tovenaarsleerling”.
Kirstin Gramlich studeerde koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam, bij Jos Vermunt en Jos van Veldhoven.

Programma:

Gustav Holst (1874-1934) Mars – The bringer of War

Dietricht Buxtehude (1637-1707) Wie schön leucht' uns der Morgenstern

Ludwig van Beethoven (1770-1827) Adagio uit Mondscheinsonate

Louis Vierne (1870-1937) Étoile du Soir
Hymne au Solei

Max Reger (1873-1916) Fantasie über den Choral
“Wachet auf, ruft uns die Stimme” op.52

toelichting:
Op zoek naar een jaarthema voor 2019 kwam ik erachter dat het in dit jaar 50 jaar geleden is dat mensen de maan hebben betreden. Zelf ben ik steeds ernaar op zoek om een concertprogramma als het mogelijk is in een breder maatschappelijke context te plaatsen. De maanlanding van 50 jaar geleden biedt hiertoe volop mogelijkheid want in de orgelmuziek speelt de hemel vanzelfsprekend een prominente rol. Gezangen over de zon, de maan en de sterren zijn al eeuwenoud en worden in de kerk nog steeds volop gezongen. Daarnaast waren sterren en planeten ook in de romantiek een grote inspiratiebron, begonnen met Beethoven en reikend tot in de vroege 20ste eeuw.
Afgesloten wordt het programma met de bekende Choralfantasie Wachet auf, ruft uns die Stimme van Max Reger. In dit stuk wordt het hemelse Jeruzalem geschets, hoe het daar eruit zal zien met zijn gouden poorten en de wachters op de blinkende torens.